Kannattavuus ei tuota. Tuottavuus kannattaa.

Moni yritys tekee kohtalokkaan virheen: keskittyy liikaa lyhyen aikavälin kannattavuuteen. Helpoin tapa kasvattaa voittoja on leikata kustannuksista – tutkimus- ja kehitystoiminnasta, investoinneista ja työntekijöiden koulutuksesta. Hetken aikaa näyttää siltä, että tuottavuusmittaritkin paranevat, ja sijoittajat myhäilevät tyytyväisinä.

Mutta mitä tapahtuu pitkällä aikavälillä? Yrityksen teknologia vanhenee, innovaatiokyky rapautuu, työntekijöiden suorituskyky heikkenee. Tuottavuus ja palvelun laatu laskevat, ja kilpailijat ottavat etumatkaa.

Kannattavuuden kujanjuoksu

Tuhannet tutkimukset osoittavat lähes poikkeuksetta, että tuottavammat yritykset kasvavat nopeammin ja pysyvät todennäköisemmin markkinoilla. Ne pystyvät maksamaan parempaa palkkaa ja houkuttelemaan osaavia tekijöitä. Ja tarjoamaan asiakkailleen parempaa laatua alempaan hintaan.

Kannattavuuden kujanjuoksusta on tie ulos. Yritykset, jotka kääntävät katseensa lyhyen aikavälin voitontavoittelusta kohti pitkäjänteistä tuottavuuden kehittämistä, löytävät kestävän kasvun kaavan. Investoimalla innovaatioihin, teknologiaan ja työntekijöiden kehittämiseen, nämä yritykset nostavat tuottavuuttaan, parantavat tuotteidensa laatua ja vahvistavat kilpailukykyään.

Tuottavuuden voittokulku

Kuvittele tilanne, jossa jatkuva paine alkaa helpottaa ja yrityksellesi avautuu liikkumatilaa kasvaa ja investoida tulevaisuuteen. Fiksuilla ja kohdennetuilla investoinneilla saat tuottavuuden nousuun ilman valtavaa taloudellista riskiä. Parantunut tuottavuus vapauttaa jakovaraa, joka mahdollistaa palkankorotukset, paremmat bonukset ja motivoidumman henkilöstön. Asiakkaasi hyötyvät, kun pystyt tarjoamaan enemmän lisäarvoa – laadukkaampia tuotteita kilpailukykyiseen hintaan. Ja omistajat näkevät selkeän suunnan ja tuoton sijoituksilleen.

Jatkuva kustannusten karsiminen ja hintakilpailu johtavat helposti alenevien tuottojen noidankehään. Miksi et murtautuisi siitä ulos ja kääntäisi katsettasi tulevaisuuden kasvuun ja kestävään tuottavuuteen, joka hyödyttää kaikkia – työntekijöitä, asiakkaita ja omistajia?